- Katılım
- 5 Şub 2020
- Mesajlar
- 2,293
- Tepkime puanı
- 1,625
- Puanları
- 143
- Konum
- Samsun
- Web sitesi
- www.1tik.net
Çoğu sanat eseri, iki boyutlu düzleme sahiptir; resimler, çizimler, gravürler ve serigrafiler gibi. Öte yandan düz bir yüzeyin kısıtlamalarına rağmen sanatçı, sanat eserinin unsurlarına üç boyutlu özellikler katabilir. Sanatçı, çeşitli tekniklere başvurarak izleyiciden sanki kilometrelerce uzaktaymış gibi görünen dağ zirvelerinin yükseldiği bir manzara yaratabilir, oysa iki boyutlu tuval onun sadece birkaç santim ya da adım ilerisindedir.
Perspektif Nedir?
Perspektifi anlamanın en kolay yolu, bir resmi ya da çizimi, pencereden görülen bir manzaranın kopyası olarak hayalinizde canlandırmaktır. Sonuç, pencereden görünen nesnelerin kusursuz biçimde küçültülmüş versiyonlarından oluşan bir manzaradır. Pencereden görülen ağaç gerçekte 10 metre boyundayken tuval üstünde sadece 2 santimetre görülebilir.
Eğer ressam, pencereyi manzaraya yaklaştırırsa nesneler daha büyük görünecek ve dolayısıyla kağıtta daha büyük çizilecektir. Buna karşın, eğer pencereyi manzaradan uzaklaştırırsa nesneler ressamın gözünde büzülüp küçülecektir. Ressam, nesnelerin birbirlerine göre büyüklüğünü ayarlayarak tablosuna derinlik ve mesafe duygusu katabilir.
Perspektif Türleri
Perspektif çizimlerinin değişik türleri, genellikle içerdikleri ''kaçış noktası'' sayısına göre belirlenir. Sanatta kaçış noktası, birbirlerine paralel iki nesnenin gitgide birbirlerine yaklaşarak ileride birleşiyor göründüğü tek bir noktayı ifade eder. Uzayıp giden bir yol sonunda izleyicinin görüş ufkunda tek bir nokta haline gelir.




Perspektif Nedir?
Perspektifi anlamanın en kolay yolu, bir resmi ya da çizimi, pencereden görülen bir manzaranın kopyası olarak hayalinizde canlandırmaktır. Sonuç, pencereden görünen nesnelerin kusursuz biçimde küçültülmüş versiyonlarından oluşan bir manzaradır. Pencereden görülen ağaç gerçekte 10 metre boyundayken tuval üstünde sadece 2 santimetre görülebilir.
Eğer ressam, pencereyi manzaraya yaklaştırırsa nesneler daha büyük görünecek ve dolayısıyla kağıtta daha büyük çizilecektir. Buna karşın, eğer pencereyi manzaradan uzaklaştırırsa nesneler ressamın gözünde büzülüp küçülecektir. Ressam, nesnelerin birbirlerine göre büyüklüğünü ayarlayarak tablosuna derinlik ve mesafe duygusu katabilir.
Perspektif Türleri
Perspektif çizimlerinin değişik türleri, genellikle içerdikleri ''kaçış noktası'' sayısına göre belirlenir. Sanatta kaçış noktası, birbirlerine paralel iki nesnenin gitgide birbirlerine yaklaşarak ileride birleşiyor göründüğü tek bir noktayı ifade eder. Uzayıp giden bir yol sonunda izleyicinin görüş ufkunda tek bir nokta haline gelir.

Tek Kaçışlı Perspektif
Perspektife giren nesne ister yatay ister dikey konumda olsun, tek kaçış noktası ufuk çizgisi üzerinde bulunur. Bu perspektif, yaygın olarak koridorlar, binalar, yollar ya da paralel çizgilerden oluşan diğer cisimlerin resimlerinde görülür.

Çift Kaçışlı Perspektif
İki ya da daha fazla kaçış noktasının bir çizginin üzerinde bulunmasıyla olur. Bir cadde köşesinin yanından farklı yönlere uzayan yollar sonlandığında ya da bir nehir iki ayrı kola ayrıldığında söz konusu perspektif oluşur.
Perspektife giren nesne ister yatay ister dikey konumda olsun, tek kaçış noktası ufuk çizgisi üzerinde bulunur. Bu perspektif, yaygın olarak koridorlar, binalar, yollar ya da paralel çizgilerden oluşan diğer cisimlerin resimlerinde görülür.

Çift Kaçışlı Perspektif
İki ya da daha fazla kaçış noktasının bir çizginin üzerinde bulunmasıyla olur. Bir cadde köşesinin yanından farklı yönlere uzayan yollar sonlandığında ya da bir nehir iki ayrı kola ayrıldığında söz konusu perspektif oluşur.

Üç Kaçışlı Perspektif
Kaçış noktaları bir üçgen oluşturan resimlerde görülür. Bunun en iyi örneği sokakta dururken yüksek bir binaya baktığınızı hayal etmektir. Bu binanın iki yan cephesinin tavan ve tabanını oluşturan hatlar iki ayrı kaçış noktasına yönelirken, binanın göğe doğru yükselen dikey hatları üçüncü bir kaçış noktasına yönelmiş gibi görünür.
Kaçış noktaları bir üçgen oluşturan resimlerde görülür. Bunun en iyi örneği sokakta dururken yüksek bir binaya baktığınızı hayal etmektir. Bu binanın iki yan cephesinin tavan ve tabanını oluşturan hatlar iki ayrı kaçış noktasına yönelirken, binanın göğe doğru yükselen dikey hatları üçüncü bir kaçış noktasına yönelmiş gibi görünür.

Dört ya da Sonsuz Kaçış Noktalı Perspektif
Üçten fazla kaçış noktasının bulunduğu bir çizimde görülebilir. Bu durum genellikle eğimli ya da küresel bir görüntü yaratır ve gösterilen görüntünün uzamı 360 dereceyi geçiyorsa ''imkansız'' görüntü dediğimiz olguyla sonuçlanabilir.
Üçten fazla kaçış noktasının bulunduğu bir çizimde görülebilir. Bu durum genellikle eğimli ya da küresel bir görüntü yaratır ve gösterilen görüntünün uzamı 360 dereceyi geçiyorsa ''imkansız'' görüntü dediğimiz olguyla sonuçlanabilir.

Sıfır Kaçış Noktalı Perspektif
Herhangi bir paralel çizgi ve dolayısıyla kaçış noktası içermeyen resimler ve çizimler yapmak da mümkündür. Eğimli bir vadide, durgun bir gölde ya da paralel çizgilerin seyrek olduğu ve doğal görünmediği herhangi bir doğal manzarada bu perspektife rastlayabiliriz. Kaçış noktası olmamasına rağmen yine de ressamın derinlik ve mesafe duygusu uyandırması mümkündür.
Herhangi bir paralel çizgi ve dolayısıyla kaçış noktası içermeyen resimler ve çizimler yapmak da mümkündür. Eğimli bir vadide, durgun bir gölde ya da paralel çizgilerin seyrek olduğu ve doğal görünmediği herhangi bir doğal manzarada bu perspektife rastlayabiliriz. Kaçış noktası olmamasına rağmen yine de ressamın derinlik ve mesafe duygusu uyandırması mümkündür.
Ayrıca;
Sizin için Photoshop uygulaması üzerinde objeleri nasıl istediğiniz açıya getirip konumlandırabileceğinize dair Tasarımcı Dayı'ya ait bir video ekliyorum.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
ilgili videoya ulaşabilir, 1-2 hareketle çalışmanızda seçtiğiniz alanın perspektifini çarpıtabilir, dilediğiniz duruma getirebilirsiniz. Sevgiyle kalın!