Üye olmak ve diğer içeriklerden de faydalanabilmek için buraya tıklayınız.

Üye olup şifrenizi unuttuysanız "Şifremi Unuttum" adresini kullanabilirsiniz

Forum kurallarını okumak için lütfen buraya tıklayınız .

NEDİR Gestalt Algı Yasası ve Grafik Tasarım

Melisa

Yönetici
5 Şub 2020
2,286
1,604
143
Samsun
www.1tik.net
ΤΙΚ
💎5,909
GESTALTtt.png
Gestalt Nedir?
Gestalt algı yasası, görsel iletişimin felsefi ve algı psikolojisini içerir ve tümdengelim yöntemini savunur. Temsilcileri;
Wolfgang Köhler

• Max Wertheimer
• Kurt Koffka'dır.


Gestaltçı psikologların öğrenme ile ilgili görüşleri, algılama ile ilgili çalışmalara dayanmaktadır. Grafik Tasarım, görsel bir iletişim dili olarak içerik üretir. Bu açıdan tasarıma başlamadan önce görsel algılamanın nasıl olduğunu bilmek ister misiniz? Gestalt algı yasalarını bilmeden tasarım yaptığınızı sanabilirsiniz. Oysaki tasarım, insan algısına dayalı olarak görselleştirilen mesajların iletilme kaygısıdır.

Gestalt Algı Psikolojisini bilmek grafik tasarımcıya hedef kitlenin algı boyutuna göre tasarım yapabilmesi açısından veriler sunar. Örneğin; göz, biçimleri gruplandırma ve ilişkilendirme özelliğine ya da aynı görsel eleman farklı şekilde düzenlenerek değişik bir anlam ifade edebilir. Gestalt psikologları bu konularla ilgilenmiş ve algılamaya dayalı bulduğu verilerle tespitler yapmışlardır. Şimdi bu yasaları yakından inceleyelim..
:giggle::coffee:

ilkeler.png

ALGISAL DEĞİŞMEZLİK
Bir nesneyi koşullar değişmesine rağmen aynı obje olarak görmemize algısal değişmezlik denir. Örneğin, bir insan yakında veya uzakta duruyor olmasına bağlı olmaksızın aynı kişi olarak algılarız.

ALGIDA SEÇİCİLİK
İnsan çevredeki uyarıcıların ancak belli olanlarını seçer ve algılar. Örneğin, spora ilgisi olan bir kişi gazetedeki spor haberlerine yönelir.

ŞEKİL-ZEMİN İLİŞKİSİ
Bütün algılamalarda bir şekil bir de zemin vardır. Algılama sırasında göze ilk çarpan nesne şekildir. Zemin ise görülen şeklin arka planında kalır.

YAKINLIK
İnsan, bir alandaki öğeleri, nesneleri, birbirine olan yakınlıklarına göre gruplandırarak bir bütün olarak algılar. Görsel uyarıcılar, mekânda birbirine yakınlığına dikkat edilerek algılanırken işitsel uyarıcılar zamandaki yakınlıklarına göre gruplandırılır.

BENZERLİK
Şekil, renk, doku, cinsiyet vb. pek çok özellik bakımından birbirine benzeyenler birlikte gruplandırılarak algılanır. Örneğin, IRK farklılıklarını ayırmaksızın bir topluluğu insanlar olarak algılayabiliriz.

TAMAMLAMA
Bir nesne, şekil vb. bir kısım görünmese bile tüm olarak algılanır. Yani göz, eksik kısımları tamamlayarak bir bütün olarak algılar.

DEVAMLILIK
Aynı yönde giden noktalar, çizgiler ve benzerleri ile birlikte gruplandırılarak algılanma eğilimindedir. İzleyici, tasarım yüzeyinde bazen bir çizgiyi, bazen de kıvrımlı yapıları takip ederek izler.
İzleyenin gözü bir ögeden diğer ögeye kesintisiz geçiş yapabilirse tasarım yüzeyinde devamlılık sağlanmış olur.


BASİTLİK
Leonardo Da Vinci'nin ünlü sözüyle başlayacak olursam "Basitlik, karmaşıklığın son noktasıdır / Simplicity is the ultimate sophistication." İnsan basit, düzenli şekilleri, karmaşık şekillerden daha kolay algılama eğilimindedir. O hâlde yalınlık, yani basitlikle dikkat çekmek mümkündür. Tasarım yüzeyinde süsleme ve gereksiz öğelere yer vermeden mesajı sadeleştirerek izleyicinin algısını arttırabiliriz.

PREGNANZ YASASI
Gestalt psikologlarının tüm algı yasalarını genel bir yasa altında toplayarak adlandırdıkları Pregnanz Yasası'na göre öğrenme sürecinde psikolojik alanda bir dengesizlik olduğunda yasa, bu dengeyi tekrar sağlamaya yardımcı olur. Tasarım yüzeyindeki görsel ögelerin oluşturduğu kompozisyonun koşullar el verdikçe tam, basit, anlamlı ve iyi olmasını ifade eden bir genel yasadır.


logo-light2.png