NEDİR "Art Nouveau" Sanat Akımı ve Grafik Tasarıma Etkileri

melisamacit

Yönetici
T.C. Onaylı
Katılım
5 Şub 2020
Mesajlar
2,292
Tepkime puanı
1,629
Puanları
143
Konum
Samsun
Web sitesi
www.1tik.net
Biscuits-Lefevre-Utile.png19. yy'ın ikinci yarısından sonra sanayileşmeye karşı çıkan Arts ve Crafts hareketinden sonra, 1890-1910 yılları arasında Avrupa ve Amerika'da dekoratif bir üslup geliştiren Art Nouveau akımı yaygınlaşmıştır. Mimarlık, iç mekân tasarımı, endüstri tasarımı, grafik tasarımı vb. görsel sanatları da içine alan bir harekettir.

Çiçek motifleri, organik ve yuvarlak hatlı çizgiler, üslubun özelliklerindendir. Fransa'da Art Nouveau, Almanya'da Jugendstil, Avusturya'da Secession Stil gibi farklı gözükse de genel olarak benzer detaylara sahip bir üslup oluşturmuştur. Art Nouveau hareketinin esin kaynakları arasında Keltik süslemeleri, Rokoko, Arts and Crafts hareketi, Pre Rafaelit resimleri, Japon dekoratif tasarımı ve tahta baskıları yer alır. Bu akımda çizgileri doğadan kopya edilmeden yeniden tasarlanmıştır. Bu açıdan incelendiğinde tasarım sürecinde canlılık getirmesinin yanında, gelecekteki soyut sanatın temellerini attığı görülür. I. Dünya Savaşı ile birlikte sona eren bu akım, eski ile yeni arasında bir köprü olmuştur.

Fransa'da ise Viktorya dönemi grafiklerinden Art Nouveau akımına geçiş, aşamalı olarak gerçekleşmiştir. Bu geçiş sürecinde Paris'te yaşayan Jules Cheret ve Eugene Grasset öncü olmuşlardır.

Modern afiş tasarımının babası olarak bilinen Jules Cheret uzun yıllar resimli litografik afişler yapmıştır. Ayrıca duyuru niteliği taşıyan harf baskıları da yapmıştır. 1800'lü yılların ortalarında Paris'te açtığı basımevinde ilk afişi Sarah Bernhardt'ın oynadığı oyun için hazırlamıştır. Bastığı bu afişler Monokromatik tasarımlardır. Jules Cheret'in afişlerinde figür ve görüntü kalabalığı gittikçe azalmıştır. Kullandığı canlı renklerle sanatsal afişi meydana getirmiştir.

Cheret, tasarımlarını doğrudan taş üzerine çizdikten sonra büyük renk lekeleri ile tasarımlarını basmıştır. Gerçekleştirdiği üst üste renk basımlarıyla çok renkli bir görünüm yakalamıştır.

Bold/kalın karakterli metinler kullanmış ve konu ne olursa olsun afişlerinde hep aynı güzel ve genç kadına yer vermiştir. Sanatçının hayatı boyunca binden fazşa afiş tasarladığı düşünülmektedir.
cycles perfecta.png
Eugene Grasset ise illüstratör ve tasarımcı olarak Cheret'e rakip olmuştur. Ortaçağ sanatının ve egzotik doğu sanatının etkileri tasarımlarında görülür. Grasset'in 1800'lü yılların sonlarında illüstrasyonlarını ve tasarımını yaptığı "L'Histoire des quatre fils aymon" isimli kitap, hem grafik tasarım hem de baskı açısından önemli bir yapıt olmuştur.

1800'lü yılların sonlarında açılan La Chat Noir/Kara Kedi isimli gece kulübü, sanatçı ve yazarların buluştuğu bir yerdi. Grasset burada genç sanatçı Lautrec ve Steinlen ile ilk renkli baskıyı konuşurdu. Steinlen, afiş tasarımlarında üst üste renkli baskılarla tek renk etkileri yakalamıştır.


Genç yaşta kötürüm kalan Lautrec kendisini tamamen resme vermiştir. Paris'in gece yaşamını izlerken illüstratif bir üslup geliştirmiştir. Art Nouveau sanatçılarının aksine resimlediği kadınları çekici bir görünümde resmetmemiştir. Moulin Rouge afişiyle afiş sanatına bir çığır açmıştır. Resimlediği afişleri ve az sayıdaki müzik ve kitap kapağını, doğrudan litografi/taş üzerine çalışmıştır. O güne kadar hiçbir sanatçı, resim ile metni Lautrec kadar başarılı bir biçimde kullanamamıştır.

Bu dönemin ünlü isimlerinden biri de Çek sanatçı Alfons Mucha'dır. 1800'lerin sonu ve 1900'lerin başındaki uzun sürede Art Nouveau akımının etkisinde kapsamlı çalışmalar yapmıştır. Mucha'nın afişlerinde genellikle dalgalı saçları çizgiler şeklinde dağılan güzel kadın figürleri yer almıştır.

Art Nouveau hareketi İngiltere ve Amerika'da etkisini sürdürmüştür. İngiliz sanatçı Beardsley en ünlü temsilcilerindendir. O dönemde resimlediği kitaplarda; abartılı uzunluktaki insan figürlerini, siyah alanların ağırlıkta olduğu illüstrasyon kompozisyonlarında Japon kalıp baskılarını ve Morris'in üslubunu birleştirerek yeni bir üslup ortaya çıkarmıştır. Sanatçı 1800'lerin sonlarında tüm Avrupa'da yayılan "The Studio" adlı derginin ilk sayısını yayınlamış ve o dönemdeki sanat ortamını etkilemiştir.

Amerika'da bu stilin benimsenmesi; sanatçı Grasset'e ısmarlanan işlerin Amerika'ya gitmesi ve Paris'te eğitim gören sanatçıların Amerika'ya taşınmasıyla başlamıştır. Amerika'da bu akımın en ünlü temsilcisi Will Bradley'dir. Sanatçı afiş tasarımı, illüstrasyon, grafik tasarım, kitap basımı ve harf karakterlerinin kesimlerini gerçekleştirerek pek çok tasarım ürünü ortaya koymuştur.
gorsellerornk.png
 
5,690Konular
16,885Mesajlar
9,804Kullanıcılar
Üst